GOBO – Orodje, s katerim lahko urejate, kaj se vam prikazuje v novicah na družbenih omrežjih.

Matevž Berkopec

Si predstavljate, da bi v prihodnosti lahko sami nadzorovali algoritme na družbenih omrežjih? Sedaj nam prikazujejo vsebine, za katere domnevajo, da so nam všeč, in to čisto matematično glede na naše pretekle odzive na določene objave. Recimo, če uporabnik všečka vsebine v povezavi s psi, je velika verjetnost, da bo deležen še več tovrstnih objav. Pa si tega uporabnik res želi? Mar to pomeni, če uporabnik nečesa ne všečka ali komentira, da ga vsebina ne zanima? Algoritmi kontrolirajo, kaj vidimo, mi pa nanje nimamo vpliva. Ravno zaradi tega se je rodila ideja o orodju Gobo.

Ideja orodja GOBO.

Kaj, če bi svoj newsfeed lahko nadzorovali sami? Si predstavljate, da bi lahko filtirirali objave, ki nas zadenejo, hkrati pa bi onemogočili prikaz objav, ki nas res ne zanimajo. Izločili bi lahko medije, ki niso relevantni; objave, ki nas ne pritegnejo. Na drugi strani bi si lahko uredili objave na način, ki bi nam ustrezal. Orodje Gobo naredi prav to. Že sedaj si lahko ustvarite profil, z njim povežete svoja družbena omrežja, in začnete s filtriranjem. Objave lahko urejate po odzivih in si recimo zagotovite, da se vam prikazujejo objave medijev, ki jih sicer ne berete redno, hkrati pa ne želite, da gredo v pozabo na vašem newsfeedu.

Zakaj ga že ne uporabljamo?

Orodje Gobo je trenutno še v eksperimentalni fazi in deluje relativno počasi. Primeren je, da začnete urejati prikaz objav, ni pa primeren za sveže novice (breaking news), saj je razlika med objavo na FB-ju in Gobu do 3 ure. Poleg tega prikazuje samo javne objave, ne pa objav vaših FB prijateljev. Skratka, nastavki so dobri, vendar uporabniška izkušnja trenutno še ni najboljša.

Ideja v ozadju.

Ideja orodja Gobo je v tem, kdo bo filtriral vsebine, ki jih vidimo na družbenih omrežjih. Bo to matematični algoritem ali bomo imeli uporabniki kdaj polno moč, da s prikazovanjem upravljamo sami? Če pogledamo bolj splošno, smo danes izpostavljeni cenzuri algoritmov, ki zgolj predvidevajo, kaj nam bi bilo lahko všeč, in nam tovrstne vsebine tudi prikazujejo. Medtem pa vsebine, ki nas morda zanimajo, vendar se nanje nismo odzivali, ostanejo nekje skrite.

Nasploh so družbena omrežja tarča kritik, da podpirajo »fake news« oz., da so njihov pospeševalec. Tudi največje korporacije bodo morale razmisliti, kako uporabniku dati več svobode pri izbiri prikazovanja novih objav na njihovih profilih. Orodje Gobo je lahko dober začetek vsaj za razpravo.

Gobo lahko s preprosto registracijo preizkusite tukaj: https://gobo.social/

Za obsežen zapis o algoritmih pa sledite povezavi: http://www.ethanzuckerman.com/blog/2017/11/16/who-filters-your-news-why-we-built-gobo-social/

matevz@newmoment.si